יום שבת, 21 ביולי 2012

המורה במרכז

מעיון בתכניות התקשוב השונות, עולה לא מעט פעמים חשיבותו של המורה בהטמעת תהליכי תקשוב בבתי הספר. יותר ויותר מבינים שיש להעמיד את המורה במרכז תהליך השינוי ולהעניק לו את הכלים הדרושים וההכנה הראויה לקראת הטמעת השינויים הטכנולוגיים במערכת החינוך.
המורה במרכז, זהו צמד מילים המכיל המון משמעות. משמעות זו כוללת בין היתר, הדרכה והכוונה של המורה, ציודו של המורה בכל האביזרים הנדרשים המתקדמים ביותר, מתן סיוע ותמיכה ככל שיצטרך.כמובילי שינוי יש להעניק למורים תמיכה זו, כדי שיוכלו להנחות את התלמידים , להובילם וללמדם על פי מיטב הפדגוגיה החדשנית. רק המורים יוכלו להוביל שינוי, והם יוכלו להוביל אותו אם יקבלו את התנאים הראויים.
אני רוצה להציג מצגת שערכתי המביעה את חזון בית הספר כפי שאני רואה בעיני דמיוני. את המצגת הזו הגשתי לד"ר גילה לוי עצמון בשיעור מדעי החינוך במאה ה-21 בסמסטר הקודם. חזון בית הספר שלי היה ממוקד במורים. על פי חזון זה בבתי הספר יהיו  המורים במרכז ובחזית. בית הספר יספק למורים את כל הדרוש להם על מנת שהם המורים יובילו את תלמידיהם להצלחות. תוך כדי חקירה של תכנית התקשוב הלאומית של מדינת ישראל ותכניות תקשוב מהעולם, אני מבינה כמה החזון שלי שמדבר על המורים וחשיבותם הוא אכן מהותי ומשמעותי.


קישור למצגת:


https://docs.google.com/presentation/d/11uZUBOtmbHbIjLD4rXplcPH7PEjmxPhD3hy38qq9bFo/edit

יום שבת, 14 ביולי 2012

כוחו של התקשוב

ככל שאני לומדת ומתקדמת בלימודי תואר זה, אני מבינה כמה חזק כוחו של התקשוב. הוא חזק עד כדי כך שמדינות רבות, קטנות כגדולות מתהדרות בתכניות תקשוב לאומיות.

חקר של תכנית תקשוב של מדינה קטנה ורחוקה - מאוריציוס, מראה עד כמה מדיניות תקשוב יכולה לסייע למדינה שלמה לצאת ממצב של עוני ודלות ולהגיע למעמד של מדינה מפותחת. לפחות זו שאיפתה של המדינה. (חקר תכנית התקשוב נעשה במסגרת השיעור של ד"ר חגית מישר טל היבטים גלובליים של התקשוב)

התקשוב מהווה כרטיס כניסה לעולם הגדול, לכפר הגלובלי. מדינה שרוצה לבסס ולשפר את מעמדה בכלכלה העולמית, מבינה שהיא צריכה לעשות זאת, בין היתר, דרך תכנית תקשוב לאומית ודרך העלאת החינוך לראש סדר העדיפויות שלה. ההשקעה היא רבה כמובן והיא מבוססת קודם כל על שיפור וחיזוק התשתיות במדינה. מאוריציוס כפי שעלה מחקר תכנית התקשוב, נמצאת עדיין בשלב של שיפור התשתיות, והתכנית שבדקתי משנת  2007 עוסקת רובה בתחום הכלכלי ופחות בתחום החינוכי. אך באופק בהחלט ניכרת השאיפה לחנך את האוכלוסייה לתקשוב דרך מערכת החינוך.  

בדוח המבקר של מדינת ישראל  על תכנית התקשוב משנת 2011 נכתב, שלתקשוב נודעת חשיבות יתרה, גם ללומד כפרט וגם למדינה ולהעצמתה בתחום הכלכלי ולביסוסה בכלכלה העולמית. כל זה מחזק את הצורך העז של מדינת ישראל להשקיע בתכניות התקשוב הלאומיות  במטרה לעמוד בתחרות העולמית ולהיות בחזית ולא מאחור. העולם לא מחכה לנו!