יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

פערים דיגיטליים

השבוע נחשפתי לנושא הפערים הדיגיטליים. כמובן שהמושג היה מוכר כבר קודם, אבל עיון במחקר  המקיף והיסודי "ישראלים בעידן הדיגיטלי" של ד"ר יובל דרור גרם לתובנות חדשות בנושא. החשיפה למחקר הייתה בשיעור היבטים גלובליים של התקשוב עם ד"ר חגית מישר טל.המסקנה העיקרית של המחקר  תומצתה במשפט אחד: "הפער הדיגיטלי שריר וקיים".עד כה התייחסתי לפער מנקודת מבט של פער בין דורי, פער בין מהגרים דיגיטליים לילידים דיגיטליים. המחקר חשף פערים דיגיטליים בהיבטים רבים נוספים. הפערים קיימים בין אוכלוסיות וקבוצות רבות בישראל, ביניהם: חרדים דתיים, מסורתיים, ערבים, יהודים בני נוער, מבוגרים ועוד קבוצות.הפער הדיגיטלי נוצר בעיקר משני חסכים: מחסור בתשתיות ומחסור באוריינות דיגיטלית.שני החסכים יכולים להתמלא על ידי תקציביים, כאשר החסך השני חייב בנוסף לתקציב גם תכנית חינוכית ראויה ומקיפה.ככל שהמדינה תשכיל להעביר תקציבים לנושא החינוך התקשובי בבתי הספר ובשורת התקשוב תחלחל בכל שלבי החינוך בארץ ובכל האזורים, כך יחל שינוי לעבר צמצום פערים דיגיטליים שהוא מחויב המציאות בימינו.חינוך מתוקשב חייב להשתלב בכל בתי הספר בארץ כדי לאפשר לדור הבא של האזרחים להיות חלק מהעולם הגלובלי שמתקשר ולומד ועובד לפרנסתו  בכל האמצעים הדיגיטליים הקיימים.כדי שתלמידינו ישתתפו במחקר  העולמי בכל תחומי הידע, הם חייבים להיות בעלי אוריינות דיגיטלית וזאת יכולה להתרחש רק על ידי מערכת החינוך.

קישור למחקר ישראלים בעידן הדיגיטלי 2012:


יום רביעי, 1 באוגוסט 2012

סוף מעשה במחשבה תחילה

בעיצומו של סמסטר קיץ שבו המטלות "נוחתות" בקצב מהיר וברצף, אני מוצאת את עצמי יושבת זמן רב וכאילו לא עושה דבר. הזמן מוקדש למחשבות, הרהורים, חיפוש רעיונות, ארגון המחשבות, בחירת רעיון ועוד. תהיתי לא מעט האם זו אטיות או שמא בזבוז זמן, ובדקתי לא מעט כיצד עלי לייעל את עצמי ואת עבודתי. 

לאחר מחשבות נוספות והרהורים, הגעתי למסקנה שבאותו זמן שמוקדש למחשבה שבו כאילו לא נעשה דבר, בעצם נעשה הרבה מאוד. המחשבות והחיפוש שאורכים זמן רב, הם חלק חשוב בתהליך העבודה והלמידה. מהרגע שהרעיון קיים, הדרך לביצוע היא קצרה והמטלה או המשימה הלימודית מתבצעת כמעט כמו נס.  הרעיון מנוסח במילים, המילים הופכות למשפטים ולפסקאות והמטלה כמעט מוכנה. המחשבה והחיפוש הם תהליך חשוב שבו מוקדש זמן ליצירת ידע חדש או להבנייתו בדרך ייחודית וחדשה. שלב זה הוא חשוב מאוד וחיוני בכל למידה. זה מתקשר לקונסטרוקטיביזם ולפדגוגיה החדשנית שעליהם אנחנו מדברים ואותם אנחנו רוצים לשלב בהוראה. 

זוהי מבחינתי תמצית הפדגוגיה החדשנית. כל למידה שיש מאחוריה מחשבה היא למידה אמיתית ומשמעותית. זוהי למידה שהיא סוף מעשה במחשבה תחילה.