יום שבת, 30 ביוני 2012

מחשבות לפני החופשה הגדולה

ממש לפני החופשה הגדולה של מערכת החינוך, אני כותבת רשומה זו עם צפייה לקיץ קצת רגוע, שבו יימצא הזמן לכל מטלות החופש. התכניות רבות והן כוללות לא רק בילויים אלא גם סיום של משימות שונות שלא הסתיימו במהלך השנה. 
בין יתר המטלות אני זוכרת שאני גם לומדת יום בשבוע, שמביא איתו עוד משימות ומטלות. אחת המשימות החשובות היא לדעת לתמרן בין כל החובות ולהספיק גם להנות מהעשייה. 
אם אצליח, זה יהיה סימן עבורי שלמדתי משהו בחיי. ה"משהו" הזה הוא היכולת לעשות הרבה דברים במקביל, לדעת לתכנן את הזמן נכון וגם להנות מהעשייה.
החופשה נותנת לי את האפשרות לעשות זאת. מאמינה שאצליח.  

יום שבת, 23 ביוני 2012

מחשבים לעזרת החינוך המיוחד

בשיעור הערכת טכנולוגיות מידע שהתחלנו ללמוד בסמסטר זה, צפינו בסרטון המציג תכנית חלוקת מחשבים לילדים מוגבלים בעלי צרכים מיוחדים. אני זוכרת שצפיתי בסרטון זה בעבר, לא זוכרת איפה, אבל בכל פעם שצפיתי התרגשתי לראות את אותם ילדים נהנים מהיכולות שהמחשב מעניק להם. הנגשת המחשבים  לציבור הילדים הזה פותחת בפניהם יכולות רבות ומגוונות, משפרת עבורם את  איכות חיים ומאפשרת להם קשר עם העולם הגדול. (הסרטון מצורף)
במערכת החינוך הרגילה שבה אני עובדת שהוא בית ספר יסודי ממלכתי רגיל יושבים ילדים רבים בעלי צרכים מיוחדים שונים בדרגות שונות, ילדים ליקויי למידה, ילדים עם בעיות רגשיות או  בעיות קשב וריכוז. כמובן אלה לא ילדים כמו שהוצגו בסרטון אך הם ראויים למענה לימודי הולם במסגרת הכיתה. חלק מהילדים האלה מאובחנים ומקבלים עזרה מסל שילוב בית ספרי וחלק לא.
בעקבות הסרטון חשבתי כמה המחשבים בכיתות הרגילות שלנו יכולים לתרום לאותם ילדים.  אנו כמורים צריכים להיענות לצרכים שלהם והנה המחשב בא לעזרתנו ויכול לתת מענה מכובד. מחשבים בכיתות ותקשוב הכיתות יכולים לסייע במגוון דרכים כמו למשל, שימוש נבון בלוח חכם, יצירת יחידות לימוד מגוונות עם אפשרויות תרגול ברמות שונות, מתן אפשרת לעבוד בקצב אישי וכן שימוש באמצעי המחשה וכלים מתוקשבים מגוונים אחרים ועוד.
ההוראה הדיפרנציאלית שהיא כל כך קשה למימוש על ידי המורים, יכולה לקבל חיזוק משמעותי משילוב הטכנולוגיה בהוראה.
כמורה, כבר שנים רבות, אני מתלבטת בשאלה כיצד אפשר לקדם את אותם ילדים בעלי קשיים וצרכים מיוחדים היושבים אצלנו בכיתות. הרצון לעזור להם הוא רב, אך היכולות והכלים לא תמיד זמינים וקיימים. אולי בשורת התקשוב היא הבשורה שתוכל לסייע גם לילדים אלה ולקדם אותם.


הסרטון:




יום שבת, 16 ביוני 2012

סיכום מחצית

רשומה זו נכתבת כמשוב עצמי על התפתחותי במשך סמסטר אחד שבו התחלתי לכתוב מחשבות והרהורים בבלוג זה.
באחת הרשומות הראשונות מתאריך    31.3.12   הבטחתי מעל במה זו שאני הולכת להיות אשת המקלדת, שאהיה מתוקשבת ומחוברת, אשאל, אגיב ועוד.
לא ידעתי אז כמה זה יהיה קשה! באמת התכוונתי לכל מילה, אבל המציאות כל כך קשה  ותובענית. שינויים הם דבר לא קל בכלל.
מצד שני, אני לא יכולה להגיד שלא השתניתי, עברתי שינוי מחשבתי, ההתנסות במשימות הלימודיות השונות, גרמו לי להיות מחוברת לרשת, ללמוד ממנה ומחברים ברשת. אני יודעת היום כמה כוח יש לרשת וכמה היא יכולה לעזור בפתרון בעיות. צריך רק להשתמש בה נכון. לא להתבייש, לשאול, לחקור ולהתנסות. יש להקצות לכך את המשאב הכי יקר והוא משאב הזמן. אין ברירה, לשבת לחקור להתנסות לשאול זה לוקח זמן.
הכי חשוב שנשאר טעם של עוד, אני לא מתייאשת, אני ממשיכה בדרכי לעבר התואר השני ולעבר היותי אדם מתוקשב, מחובר, אני עוד אהיה כל מה שרציתי להיות. זה ייקח לי זמן, אני יודעת, וזה קשה - אני גם יודעת. אבל זה יקרה- אני בטוחה! גם אם לא בקצב שרציתי או שקיוויתי שיהיה.
אדם, אני חושבת, צריך להעריך את עצמו על פי דרך התקדמותו ועל פי מעשים שעשה ולא על פי מה שלא עשה או לא הספיק עדיין לעשות. כל זאת בתנאי שהוא עדיין הולך בדרך וממשיך, מסיק מסקנות, משקיע מאמצים  ולא מתייאש. 

יום שבת, 2 ביוני 2012

בגוגל לא "יושבים בשקט"

לאחרונה, קראתי על כך שגוגל השיקה שיפור במנוע החיפוש שלה.  מעתה החיפוש יהיה סמנטי כלומר, החיפוש יהיה מסוגל להבין את ההקשר של מילות  החיפוש ולהביא לנו מידע מדויק יותר.
לא עוד רק רשימת לינקים שנקבל על כל נושא שנחפש אלא, בנוסף ללינקים נקבל גם תקציר מידע על הנושא. מידע כמו עובדות יסוד על הנושא שנחפש. כל זה אמור לעזור לנו  בחיפוש ולשפר את התוצאות: לקצר את זמן החיפוש, ליעל אותו ולהביא תוצאות מהירות ומדויקות יותר..
הכל ברשת נמדד בזמן או ביעילות.
שיפור כזה הוא כמובן מבורך וטוב, מה גם שיוכל להועיל מאוד למחפשים צעירים או חסרי ניסיון כמו תלמידים צעירים  שעדיין ניסיונם בלמידה ובחיפוש  ברשת אינו רב. כמותם גם המחפשים  המבוגרים יותר שגם הם פחות  מנוסים בעולם המחשבים, דור המהגרים הדיגיטליים.
את כל המידע הזה למדתי מתוך קריאת כתבה במדור ממון של ידיעות אחרונות מתאריך 21.5.12. בכתבה של העיתונאי שגיא כהן מופיע ציטוט  של אמיט סינגהאל, סגן נשיא בכיר בגוגל שאומר: "בסופו של דבר, גוגל יבין את העולם כמו שבני אדם מבינים אותו".
נשמע קצת יומרני, אבל בסך הכל נכון. בגוגל לא "יושבים בשקט" כל הזמן משנים ומשפרים ואת זה חשוב ללמוד מהם.